Celik sikit



Siapa yang patut kita tuding jari,

Si mata sepet muka berseri,
Atau yang berkerudung tradisi?

Mungkinlah kita bukan dalam situasi,
Macam boleh saja kita mencaci,
Hukum halal haram dah dibanci,
Seolah kita dah perinci.

Istighfar beribu kali tapi,
"apalah budak ni",
Cuba tengok diri,
Cuma obses kendiri?

Apa yang kita boleh manipulasi?
Situasi, atau diri?
Pemboleh ubah bergerak balas hasilnya nanti,
InshaAllah aman semula bak bernabi. "..dan kamu telah berada di jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya.." (3:103)

Obviously that this post is about that Kpop thingy that had gone viral recently (I know the picture is not making any sense but it will make sense somehow). I have seen many comments on the social networks regarding this matter. Some comments are pretty harsh and some are pretty decent. So, I think that I shall have a say on this. I may be wrong or 50% wrong, you may take it or leave it.

At first I went “Astaghfirullahal adzim. Look at these kids. Shame on them.” I won’t lie. But, astaghfirullah to me for saying that. Taking a look at myself right now, if it wasn’t because of Allah I would possibly be there, done that or even worse nauzubillah. Am I full of myself? Yes, they are muslims and it was not nice of them to do that kinda stuff, I get it. You get emotional over things, I know. And I am not in their favour either.

But just stop condemning them. We are so harsh towards them as if they are certainly going to hell and we are to heaven. Yes, they are not my family, or relatives and I don’t even know of their existence, why should I even care. But I have to, you have to also. Make du’a for them, and for us, for everyone. That is the least we can do. Saying astaghfirullah-followed-by-an-insult alone isn’t enough. 
Cater ourselves.
“Be the change that you want to see."
This phenomenon is a tazkirah for us, as well.
Have we done enough for the ummah?
Being sensitive is a good step but,
Instead of being reactive, why don’t we start being proactive.

Politik Banjir

Mungkin pada mereka, kita sudah hilang dari radar kemanusian.
Mungkin pada mereka, kita belum lagi kesakitan.
Mungkin pada mereka, kita bukan terutama.
Mungkin pada mereka, kita tidak siapa siapa.

Apa mungkin tangisan kita punya suara?
Apa mungkin susah kita bukan bersama?
Apa mungkin tenggelam kita selama?

Mana mereka yang punya seribu janji?
Mana mereka yang menabur bakti?
Mana mereka yang diagung tradisi?
Mana mereka yang menagih undi?

Picisan kita pada mata mereka,
Walau tebal sudah kaca mata,
Butakan saja demi kita,
Yang makin bijak bersuara pemuda.

Matahati

Saat matahari mahu pergi,
Manusia makin rancak melakar memori,
Seolah hari itu, hari terlangsai misi,
Padahal alhamdulillah pun belum dikecapi.

Saat matahari mahu tenggelam,
Berbondong manusia kepada kelam,
Gelap itu tidak berlampu manikam,
Sedang mata pun belum terusap dari haram.

Saat matahari mahu tinggal,
Manusia berkejaran memenuhi segala hal,
Dari yang cair kepada yang pejal,
Padahal sudah maktub mana halal.

Kecintaan

Cinta adalah satu hal manipulasi.
Antara kau nak atau tak.
Kalau kau nak,
Bergerak lah kau menerima segala.
Kalau kau taknak,
Bergerak lah kau membenci apa adanya.

Bercinta itu hal mudah.
Kepingan kecil kesefahaman itu yang memudahkan.
Bukan ego besar yang mematahkan.
Pada akhir waktu, kita hidup bukan dengan keindahan masing-masing,
Tapi dengan kelemahan masing-masing.

Tapi yang paling penting,
Cinta itu tidak datang dari satu pihak.
Masakan akan tumpah kari kambing kalau seimbang periuknya.
Over sunggoh kiasnya tu.
But you get me,
Because you guys always do.

Sayang. Sangat.
Taktau nak kata apa dah.

Aim: Tuhan

Hidup berlangkah ni,
kena bertatihkan Tuhan,
bukan manusia.

Kalau sebab manusia,
lama mana je yang kau akan melangkah?
sampai kalau manusia tu mati,
kau akan lumpuh selama?
kau akan keruh selama?

Bertatihkan diri pun akan binasa,
Mampu ke nak lawan nafsu berjuta?
Mampu ke nak tepis paradoks diri?
Macam mana tak hilang arah kalau bertuhankan diri sendiri?

Apa jadi kalau kau bertatihkan Tuhan?
Selama Tuhan ada, selama tu titik bahagia tak pudar.
Selama tu, harapan tak pernah layu.
Sebab kau ada impian,
Impian kau nak melangkah demi Tuhan.

Dan kau ada matlamat jelas.
Kau nak syurga.
Lebih kurang macam ni,
Kau lapar, tapi kau tak makan,
Agak-agak kau kenyang tak?
Kalau kau goyang kaki sampai ke sudah, 
Agak-agak perut kau terisi tak?

Tuhan tak pernah akan siakan iman kau,
Tuhan tahu payah,
Tuhan sayang kau.
Tuhan cinta kau.
Bersabarlah demi Tuhan
Kau ingat Dia, Dia pun ingat kau.

The death bed

Sooner or later, 
It is us to be lying on it.
It is not the matter of time.
It is the matter of how much have we done.

It is surely a strike of lightning,
When somebody dear to you,
Is about to fight for their life.
It kinda hit you really hard and it makes you think that,
"I might be next." 

Fighting for their life is kinda irony,
Because I must say they are too weak to even lift their fingers.
And us, with so much nikmat right now having able to breathe and jump,
Fabiaiyi a'la irabbikuma tukadziban?

In the need of everybody du'a.
May Allah bless her.
Ameen.

Cermin hati

"Mirror, mirror on the wall,
Whose the fairest of them all?" 

"You." 


But the truth is, 
Not every mirror speaks the truth.
Your reflection may not be exactly you.
Sometimes you see yourself the right way,
Sometimes the wrong way. 
Being self criticized is not the best way to move on.
You will always find an excuse to comfort yourself eventhough you know, you are not potraying the best version of you at that time. 
Sometimes you need someone,
To tell you the truth,
"Hey, you look like a mess today."
And guide you to not be messy. 


Say, " shall we call on others besides Allah, which does not benefit us nor harm us and shall we be returned back on our heels after Allah has guided us, like him whom the syaitans have made to fall down perplexed in the earth. He has companions who call him to the right path, saying, "Come to us."  
Then say, "surely the guidance of Allah that is the true guidance, and we are commanded that we should submit to the Lord of the worlds." [6:71] 


"Friends on that day will be foes, except for the righteous." [43:67]

Stay

To stay is to hurt.
Even the birds cling on their wings.
Rather than the superior looking branches that may crack.
They might have fall and die if they believe it in that tree.
Soaring high.
That is what they are capable of doing.
They earn their soar.
The sky and even the trees are munificent enough to give them much hardship.
But they are still soaring, with swag.

Yes, to stay in this world is nothing but hurtful and hardship. 
But, if you keep believing in yourself, even the world can't bring you down.

And He knows what are you capable of doing.
You are strong that's why He gives you much to handle.
Nothing will surpass your capability.
With He, only with Him we will be strong.

La hawla wala quwwata illa billah.

Palsu

Ada satu hal tentang palsu -- kekal.

Then I came across this pick up line,
"I will stop loving you when the fake flowers die."
Kbai.

Tapi, 
Palsu ini sebenarnya tidak beremosi.
Tidak sensitif.
Jiwa kental mungkin.

Mana ada bunga palsu menunjukkan tanda kelemahan? --
Layu?
Tanpa air pun boleh hidup.
Mana perlu kasih sayang tangan manusia.

Tapi, sekuat dia pun.
Dia takkan membesar, kan?

Hmm, bunga betul pula remeh kan?
Perlu jaga segala macam.
Lemah!
Tapi kalau dijaga, disayang?
Dengan perasaan dia membesar.
Kerana kasihnya dia pada yang menjaga.

Kental itu tak sesekali beritma dengan ego.
Perasaan itu hal besar.
Sensitiflah dengan keadaan.
Sensitiflah dengan Tuhan.

Ehem ehem,
Kita bunga APA?

Cinta

Kalau ada sebab atas permulaan manusia,
cintalah yang jadi dalilnya.

Kalau ada sebab atas permulaan tinta,
cintalah yang jadi sebabnya.

Assalamualaikum.
Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 


Berkepuk sudah nota cinta,

Aku nukilkan pada si dia,
Yang penghujungnya telah lama,
Tapi jiwa aku meronta,
Untuk terus menulis soal cinta,
Tapi pada siapa,
Dia sudah tiada.

Berzaman sudah aku tidak selami,

Alif ba ta juga mad asli,
Tapi Tuhan tetap kasi,
Nafas untuk mengaji,
Biarlah kali ini,
Ngaji aku bukan alun jawi,
Tapi dalam ruhi.